Deşi piaţa asigurărilor de viaţă din România oferă o gamă variata de servicii şi produse, lipsa unui nivel ridicat de educaţie financiară face ca ponderea unor astfel de asigurări în PIB să fie încă extrem de mică, iar deficitul de protecţie al românilor să fie unul uriaş şi îngrijorător ajungând la 308 miliarde de lei anul trecut, susţine într-un interviu acordat Curierului Naţional, Cornelia Aurelia Coman, director general al ING Asigurări de Viaţă.
Cum a evoluat piaţa asigurărilor de viaţă anul trecut şi ce diferenţe s-au înregistrat comparativ cu 2009?
Aş spune că tendinţele manifestate în 2010 au fost mixte: pe de o parte, la începutul anului, am sesizat o uşoară revenire a optimismului în rândul populaţiei, fapt ce a avut efecte pozitive şi asupra industriei de asigurări de viaţă. Ulterior, implementarea măsurilor de ajustare economică a generat, din nou, o atitudine mai rezervată a consumatorilor şi o presiune crescută asupra veniturilor şi capacităţii lor de economisire. În ceea ce priveşte diferenţele dintre 2009 şi 2010, cred că cele mai importante vizează maturizarea consumatorilor de asigurări de viaţă, din mai multe puncte de vedere. Pe de o parte, după un început de an 2009 marcat de un val de rezilieri voluntare ale poliţelor de viaţă (în principal din cauza motivelor financiare), în 2010 am sesizat o scădere constantă a numărului de consumatori care au ales să renunţe la contractele de asigurări. Pe de altă parte, realităţile cu care ne confruntăm sunt de natură să contribuie la conştientizarea nevoii de protecţie financiară şi de planificare financiară a viitorului.
Ce estimări aveţi din acest punct de vedere pentru 2011?
Evoluţia industriei de asigurări de viaţă depinde într-o măsură importantă de evenimentele şi evoluţiile care se manifestă la nivel macro. Astfel, dacă ne vom confrunta şi în 2011 cu