Vânzările de combustibili la pompă au crescut anul trecut, însă consumul de alimente şi chiar de alcool şi tutun a scăzut. În restul Europei, creşterea de preţuri a determinat scăderea consumului de carburant.
Cifrele de afaceri din comerţul cu amănuntul sunt mai toate în scădere pe primele 11 luni ale anului trecut, dar în cazul benzinei şi motorinei volumul vânzărilor a înregistrat un avans important. Datele furnizate de Statistică indică că românii, deşi parcurg o perioadă de criză profundă, re¬nunţă mai greu la utilizarea maşinilor, dau mai mulţi bani pe benzină şi, în schimb, sunt dispuşi să renunţe parţial la vicii şi mănâncă mai ieftin şi mai puţin.
Analiştii economici remarcă faptul că, în general, consumatorii de la noi îşi restructurează cheltuielile, unii chiar renunţă la economisire, însă când e vorba de confort se manifestă o inerţie. În plus, şi lipsa unei concurenţe puternice pe piaţa combustibililor determină creşterea volumului vânzărilor.
„Când e vorba de combustibili, nu prea am de unde să aleg mai ieftin, e o competiţie scăzută. În schimb, în domeniul alimentar, unde concurenţa e puternică, se găsesc şi produse mai ieftine. Oamenii încearcă să-şi menţină un anumit mod de viaţă", ne-a declarat analistul economic Aurelian Dochia.
Astfel, în noiembrie 2010, comparativ cu noiembrie 2009, comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a crescut cu aproape 7%. Vânzările de produse nealimentare s-au comprimat în aceeaşi perioadă cu 14,6%, iar la produse alimentare, băuturi şi tutun scăderea a fost de -5,5%, potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS).
Consilierul guvernatorului Băncii Naţionale Adrian Vasilescu consideră chiar că pretul benzinei creşte din cauza faptului că există o cerere foarte mare.
„La alimente este o scădere semnificativă în 2010 faţă de 2009. La produse