* şcolile trebuie să aibă 300 de elevi pentru a obţine personalitate juridică * a dispărut salariul de merit, dar gradaţia de merit se acordă pentru mai multe persoane şi are un cuantum mai mare
* societatea civilă are majoritatea în Consiliile de Administraţie ale şcolilor * s-au înfiinţat mai multe unităţi conexe, între care şi Corpul Experţilor în Management Educaţional
În privinţa reţelei şcolare, unităţile de învăţământ public trebuie să aibă minim 300 de elevi pentru a avea personalitate juridică, iar grădiniţele minim 150, ceea ce înseamnă că ar mai putea apărea schimbări în sistemul brăilean, pentru că atunci când s-a realizat programul pilot, în 2004, numărul minim de elevi pentru ca o şcoală să aibă personalitate juridică a fost 200. Oricum, în mediul rural, în comune, va exista cel puţin o şcoală cu personalitate juridică, indiferent dacă are sau nu numărul minim de elevi.
Unităţile de învăţământ şi autorităţile administraţiei publice locale pot decide înfiinţarea consorţiilor şcolare, parteneriate contractuale între unităţile de învăţământ, care asigură: mobilitatea personalului între unităţile membre ale consorţiului şi utilizarea în comun a resurselor unităţilor de învăţământ din consorţiu.
Unităţile de învăţământ sunt conduse de Consiliile de Administraţie, constituite din 7, 9 sau 13 membri. În cazul şcolilor cu un singur rând de clase, CA este format din 7 membri: trei cadre didactice, inclusiv directorul, doi reprezentanţi ai părinţilor, un reprezentant al primarului şi un reprezentant al consiliului local. Această proporţie se păstrează şi în cazul când CA este format din 9 sau 13 membri. Atunci cadrele didactice vor avea patru sau şase reprezentanţi în CA. Consiliul de Administraţie are mai multe atribuţii între care stabilirea posturilor vacante sau disponibile pentru angajare, statutul acestora: vacante, rezervate şi condiţi