Oficiali polonezi de rang înalt au făcut presiuni asupra piloţilor avionului preşedintelui polonez Lech Kaczynski pentru a nu amâna aterizarea, în ciuda condiţiilor meteo nefavorabile. Raportul de anchetă publicat la Moscova notează că superiorul direct al piloţilor - comandantul aviaţiei militare poloneze, aflat în carlingă în momentul prăbuşirii - avea alcool în sânge.
Prezenţa în carlingă a unor oficiali de rang înalt - comandantul forţelor aeriene şi şeful de protocol - şi o reacţie negativă aşteptată din partea principalului pasager au constituit o presiune psihologică asupra echipajului, influenţând decizia acestuia de a efectua o aterizare în condiţii inadecvate", a declarat Tatiana Anodina, directoarea Comitetului interguvernamental de aviaţie (MAK), care a prezentat concluziile anchetei în cazul accidentului din 10 aprilie 2010.
Conform raportului privind accidentul aviatic în care a fost ucisă aproape întreaga elită politică şi militară a Poloniei, avionul a încercat să aterizeze în pofida „multiplelor informaţii despre condiţiile meteorologice neadecvate".
Aterizare cu orice preţ
„Piloţii au primit mai multe mesaje despre condiţiile meteo proaste de pe aerodrom. Informaţiile au fost furnizate de controlorii aerieni belaruşi, de către cei din Smolensk şi de către echipajul unui avion polonez Iakolev Iak-40, care aterizase mai devreme pe aeroportul din Smolensk. Totuşi, echipajul avionului polonez a decis să nu îndrepte aeronava spre alt aeroport", a declarat Anodina în conferinţa de presă de la Moscova, precizând că piloţii şi-au asumat riscuri nejustificate în încercarea „de a ateriza cu orice preţ".
Ancheta experţilor ruşi, la care au colaborat şi specialişti polonezi, a constatat totodată că piloţii se aflau sub o presiune psihologică, şeful protocolului prezidenţial şi comandantul aviaţiei militare poloneze aflându-se în ca