Este exagerat să ne întrebăm dacă Click!Sim este un pas către apariția primului operator mobil virtual?
Tabloidul Click (ce aparține Adevărul Holding, editorul Forbes România) încerca marea telefoniei mobile cu degetul, prin brandul Click!Sim. Cele 500.000 de cartele, distribuite la sfârşitul anului trecut în două tranșe la o distanță de o săptămână, au oferit un bun prilej de speculă tarabagiilor ce au fost asaltați și datorită unei puternice campanii media.
După ce cumpărai ziarul pentru 0,8 lei, trebuia să activezi cartela primită și primeai 50 de minute și 50 de SMS-uri în rețeaua Click!Sim (dar nu și în rețeaua Orange, partenerul discret al acestui proiect). Pentru 2,5 euro erau oferite 3.000 de minute și SMS în rețeaua Click!Sim și 20 de minute naționale. Pentru
cinci euro primeai 50 de minute naționale și 1.500 de minute și mesaje scrise în Click!Sim.
Întrebarea de la începutul articolului privind operatorul virtual (mai multe detalii despre concept în caseta alăturată „MVNO, pe înțelesul tuturor") este justificată pentru că un eventual răspuns afirmativ poate indica un pas important către maturizarea pieței de telefonie mobilă. Un prim indiciu în acestă direcție ar putea fi rata de penetrare, care a stagnat între 110-120% în ultimii doi ani. Maturizarea este accelerată și de continuarea scăderii (chiar dacă mai temperată în acest an) a pieței de telecomunicații, după ce în 2009 a scăzut cu 12,5% la 4,4 miliarde de euro.
În Bulgaria, spre exemplu, putem vorbi deja de patru operatori virtuali, pe o piață de peste 10 milioane de utilizatori și o rată de penetare de 140% în 2009. În Ungaria sunt activi cinci „virtuali" și pe măsură ce ne apropiem mai mult de vest putem să vorbim de piețe în care activează peste 20 de astfel de companii, cum este Marea Britanie care are 80 de milioane de utilizatori și o rată de penetrare de 130%. Cel