Pentru proprietarii centrelor comerciale, iarna nu este doar perioada cu cele mai mari vanzari, ci inseamna si cresterea cheltuielilor legate de incalzire, curatenie, iluminat si deszapezire, la care se adauga costuri suplimentare ce tin de decorare si promovare specifice sezonului. Si orice economie facuta se poate poate reflecta in traficul mall-ului.
“Facturile utilitatilor pot creste cu pana la 20-25% in anotimpul rece, in principal ca urmare a consumurilor aferente incalzirii. Indiferent de forma de energie utilizata, energie electrica sau gaze naturale, consumurile sunt mari si depind de variatiile de temperatura exterioara”, a declarat, pentru Wall-Street.ro, Catalin Traistaru (foto), seful departamentului de property management al companiei Building Support Services (BSS), unul din cei mai importanti jucatori din piata de administrare a cladirilor.
In ceea ce priveste serviciile de intretinere a spatiului, precum deszapezirea, acestea sunt direct influentate de conditiile atmosferice, tipul si volumul de zapada, temperaturi exterioare si intensitatea vantului. Astfel, mall-urile cu parcari subterane mari sunt avantajate, intrucat zonele care trebuie deszapezite sunt mai reduse, insa au cheltuieli suplimentare pentru asigurarea curateniei in garaj. Pe de alta parte, pentru centrele comerciale cu parcari exterioare mari, deszapezirea este o problema majora, atragand dupa sine costuri pe masura.
“Proprietarii trebuie sa tina cont de faptul ca un mall in care clientul nu gaseste loc de parcare sau in care trotuarele si caile de acces sunt inoperabile, nu poate avea un trafic corespunzator”, subliniaza managerul BSS.
Pe langa costul cu inchirierea utilajelor de deszapezire, dezvoltatorii centrelor comerciale mai au de suportat si cheltuielile cu substantele de combatere si prevenire a inghetului. Daca in anii anteriori se foloseau ca