Prețuri mai mari, încasări mai rapide și profituri mai ridicate sunt beneficiile de care s-au bucurat exportatorii din branșă, ale căror livrări externe s-au multiplicat în 2010.
Exporturile de produse farmaceutice au crescut de trei ori în primele nouă luni ale anului trecut, atingând o valoare totală de 420 de milioane de euro, conform celor mai recente date oferite de Institutul Național de Statistică. Cifra include vânzările în străinătate atât de medicamente produse în fabricile autohtone, cât și de produse parafarmaceutice. Astfel, investițiile de sute de milioane de euro făcute în modernizarea liniilor de producție și alinierea lor la standardele unor piețe externe (UE, dar și altele, precum SUA sau Brazilia) își arată acum roadele. Iar pe măsură ce produsele autohtone reușesc să se impună în afara granițelor, investițiile vor continua și ele. Printre factorii care au determinat producătorii să acorde o atenție sporită exportului este și situația precară a pieței interne, prin plățile întârziate și prețurile mici. Prin contrast, clienții externi plătesc prețuri de până la zece ori mai mari și achită facturile în intervale rezonabile de timp.
De exemplu, Labormed exportă în Polonia, Bulgaria, Ungaria, Moldova, Slovacia, Belarus, Cehia, Azerbaidjan, Malta și Islanda. „Extinderea la nivel internațional face parte din planul nostru de creștere“, explică Stephen Stead, directorul companiei. „Produsele generice românești sunt eficiente, au prețuri mai mici decât cele originale, respectă standardele internaționale de calitate și sunt apreciate pe piețele externe. Ne-am planificat, astfel, o creștere de 40% pe segmentul internațional și sperăm să ajungem de la zece milioane de euro, în 2010, la 14 milioane de euro în 2011, creștere venind atât din noi piețe, cât și din cele deja existente, în special Polonia“, completează managerul. Piețele cu potenț