La sfârșitul anului trecut, România reușise să absoarbă doar 17% din fondurile europene alocate pentru perioada 2007-2010. Cea mai slabă performanță au avut-o programele destinate instituțiilor de stat.
Cei mai mulți bani au reușit să atragă cele șapte programe operaționale finanțate prin intermediul instrumentelor structurale (Fondul de coeziune și fondurile structurale). În acest caz, rata absorbției fondurilor comunitare a fost de 17,89%, la beneficiari ajungând aproape șapte miliarde de lei.
Cel mai ridicat randament (31,13%) s-a înregistrat în cazul Programului Operațional Regional, valoarea totală a plăților fiind de 2,4 miliarde de lei. Din cele aproximativ 7.600 de proiecte depuse, au fost aprobate numai 1.300, iar 1.024 au primit decizia de finanțare.
Cel mai solicitat, însă, a fost Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, în cadrul căruia s-au depus peste 8.200 de proiecte, din care au fost aprobate doar 2.300. Gradul de absorbție, în acest caz, se apropie de 30%. A treia poziție este ocupată de Programul Operațional Creșterea Competitivității Economice (19,6%), suma totală plătită beneficiarilor depășind un miliard de lei.
În cadrul Programului Operațional Sectorial de Mediu s-au aprobat 160 de proiecte, valoarea totală a plăților fiind de 1,24 de miliarde de lei, ceea ce înseamnă o rată a absorbției de 14,2%.
Statul, ca de obicei, cel mai ineficient
Ultimul loc la cheltuirea banilor europeni este ocupat de Programul Operațional Sectorial Transport, care a înregistrat un grad de utilizare a fondurilor nerambursabile de numai 1,86%. Cele 37 de proiecte aprobate au primit, până în prezent, doar 160 de milioane de lei de la bugetul comunitar. Principalii beneficiari ai programului sunt administraţiile naţionale ale infrastructurilor de transport feroviare, rutiere şi navale, şi administraţiile na