Statul încasează anual din vânzarea benzinei şi motorinei peste 12 miliarde de euro, respectiv 70% din preţ, în timp ce producătorii iau sub 30%, a spus preşedintele UGIR-1903, Ioan Cezar Corâci.
”Statul încasează anual din vânzarea benzinei şi motorinei peste 12 miliarde de euro. Acesta este e motivul pentru care nu scade preţul la benzină...Am făcut nişte calcule şi ne-am interesat după aceea. Deficitul bugetar este de circa 7 miliarde de euro şi acesta trebuie finanţat cumva. Trebuie spus că producătorul nu ia nici 30% din preţul benzinei, restul de 70% îl încasează statul”, a declarat, duminică, pentru un post privat de televiziune, preşedintele UGIR-1903.
El consideră că guvernul Boc ar trebui să se gândească la scăderea preţului benzinei, cel puţin pe partea de TVA, pentru a putea exista un efect mutiplicator între creşterea consumului şi scăderea preţului în economie.
”Aici ne blocăm mereu. Creştem mereu taxe şi impozite ceea ce nu se face într-o perioadă de criză şi presăm economia, respectiv scădem încasările. O schimbare curajoasă a politicii, în mod special prin reducerea contrabandei, care se poate face foarte uşor şi repede. A deturna atenţia asupra producătorilor este o greşeală. Nu producătorii ţin sus preţul combustibililor, ci statul care încasează 70% din bani”, a adăugat Corâci, subliniind că soluţia stă în reducerea nivelului de taxare.
Mai multe acţiuni de protest au fost organizate în diferite oraşe din ţară din cauza majorării preţurilor la carburanţi.
Dacă în anul 2008 preţul petrolului la bursă era de 140 de dolari pe tonă, iar preţul benzinei în România se ridica la 4,8 lei, în prezent, deşi, preţul la bursă a scăzut cu peste 50%, preţul benzinei a depăşit 5 lei, fiind mai mare decât în urmă cu doi ani.
Conform datelor statistice ale Comisiei Europene, la 15 decembrie 2010, preţul mediu (după aplicare