La începutul acestui an, cotația barilului de petrol a ajuns până la 98,82 de dolari. Ulterior s-a calmat, coborând spre 90 de dolari pe baril, însă condițiile din piață indică o nouă apropiere de 100 de dolari și chiar depășirea acestui prag în perioada următoare.
Prețul barilului de petrol a crescut cu peste 18% în 2010, cu un avans puternic pe final de an în condițiile în care vremea a fost neobișnuit de rece pe continentul nord-american. Iar 2011 a debutat cu închiderea unei conducte importante din Alaska, prin care se aprovizionează SUA.
Pe noi ne interesează mai puțin ce se întâmplă la americani, important este prețul carburanților de la pompele românești. Anul trecut benzina s-a scumpit cu 24,4%, iar motorina cu 27,4%, parțail și din cauza aprecierii dolarului față de leu cu 8,07%.
„Dacă am ține cont doar de dinamica prețului mondial al petrolului și de cursul de schimb și, luând în calcul majorarea TVA cu cinci puncte procentuale în iulie, creșterea prețurilor la carburanți ar putea fi justificată în cazul materiei prime din import”, spune Victor Safta, directorul X-Trade Brokers România. Acesta adaugă că „România beneficiază însă de rezerve semnificative, fapt care ar trebui sî genereze un efect major pozitiv pentru segementul local de explorare și producție atunci când prețul petrolului este în creștere.”
Cererea globală de petrol a fost revizuită pozitiv de către International Energy Agency (IEA), ceea ce ar pune presiune pe producția de rezervă, producție care ar putea ajunge treptat până la 3,6 milioane barirli pe zi în 2015. Majorarea cererii din acest an este estimată la 260.000 de barili pe zi, urmând să ducă totalul la 88,6 milioane barili.
„Deși China va înregistra un ritm de creștere mai mic în 2011 față de cel estimat la 10% anul trecut, cererea sa de petrol se va majora cu circa 5%, dar, pe de altă parte, o polit