Poate că această afacere de plagiat n-ar fi fost atît de mediatizată dacă în centrul ei nu s-ar fi aflat o vedetă mediatică: este vorba de Patrick Poivre d'Arvor care a prezentat, timp de 21 de ani, jurnalul de la ora 20 pe canalul de televiziune francez cu cea mai mare audienţă, TF1.
De un an de zile Patrick Poivre d'Arvor (sau PPDA cum i se mai spune în Franţa) nu mai este principala vedetă la TF1, dar numele său are încă rezonanţă şi este încă popular. El a publicat anul trecut un roman, este coautorul unor eseuri, a redactat mai multe prefeţe şi continuă să fie prezent pe micul ecran în cadrul unei emisiuni a canalului de televiziune France5.
Şi mai mult ca sigur că Editura Arthaud, care i-a cerut lui PPDA să scrie o biografie a lui Hemnigway, s-a bazat pe aceste "date mediatice". Apariţia acestei biografii, chiar în anul în care se împlinesc 50 de ani de la moartea marelui romancier, o biografie scrisă de un om cu atîta faimă precum PPDA urma deci să fie şi ea o lovitură mediatică.
Numai că, iată, în momentul în care primele semnale ale cărţii au fost trimise primelor reviste şi primilor critici, a explodat această altă şi nedorită bombă mediatică: revista l'Express a descoperit că o sută de pagini din biografia lui PPDA sunt… plagiate, altfel spus copiate aproape cuvînt cu cuvînt dintr-o altă biografie, scrisă de un american, Peter Griffin.
Adevărul este însă că atît de mediaticul PPDA a căzut… de fazan. In culisele literare din Franţa toată lumea rîde de această afacere pentru că Patrick Poivre d'Arvor a fost de fapt trădat… de "negrul" său. Să explicăm însă ce înseamnă, în argoul editorial şi literar francez "un negru": înseamnă un scriitor fantomă care scrie pentru un scriitor celebru. Această practică este de altfel cunoscută de cînd au apărut pe lume scriitorii. Cînd un autor de biografii, de exemplu, devine prea prolix, el e