Intrarea în insolvenţă a distribuitorului de medicamente Montero anul trecut şi cererea formulată în cazul Relad International pun şefii producătorilor de medicamente în situaţia de a căuta soluţii pentru a-şi proteja vânzările.
Unii mai prevăzători lucrează de mai mulţi ani cu firme de asigurare a creditului comercial, precum Euler Hermes sau Coface, în timp ce alţii abia acum demarează negocierile.
"Lucrăm de mai mulţi ani cu Coface. Este un reasigurător. Dacă un client dă faliment, Coface rambursează un procent cu care am căzut de acord şi care se modifică lunar", spune Dan Ivan, country head al Sanofi-Aventis, liderul pieţei româneşti de medicamente. Sanofi a avut în intervalul octombrie 2009 - septembrie 2010 vânzări de 891,4 mil. lei (212 mil. euro) şi o cotă de piaţă de 9,4% potrivit datelor companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.
Sanofi îşi "asigură" vânzările de cel puţin cinci ani, iar Ivan afirmă tranşant că "nu este ieftin".
Cum se poate asigura cifra de afaceri
Concret sistemul presupune ca o firmă care urmăreşte să-şi acopere riscul de a nu-şi încasa banii de la partenerii de afaceri să cumpere o poliţă emisă de o companie de asigurare a creditului comercial. În România numărul firmelor care practică acest sistem este extrem de redus, de numai 2-3% din total, deşi se pot asigura atât pierderile cauzate de insolvenţă, cât şi întârzierile la plată care depăşesc o anumită perioadă
"Procentul asigurat este în jur de 80%. De menţionat că nu asigurăm vânzările către cumpărători publici, ca de exemplu spitalele. În sectorul farmaceutic în general, producătorii sunt cei care încearcă să îşi asigure riscul de neplată în relaţia cu distribuitorii, date fiind expunerile extrem de mari generate, în condiţiile în care discutăm de termene de plată de peste 200 de zile", spune Eugen Anicescu, credit insurance