Controlorii de trafic aerian rusi de la aeroportul Smolensk, unde s-a prabusit avionul presedintelui polonez Lech Kaczynski, au indus in eroare pilotii polonezi cu privire la pozitia aeronavei, a anuntat marti comisia poloneza de ancheta, relateaza AFP.
Cu cateva minute inainte de aterizare, cand avionul polonez era, de fapt, "putin mai sus de 130 de metri si deviase cu 80 de metri de la axa pistei (...) controlorii rusi au spus ca pozitia aeronavei era corecta, in loc sa someze pilotii sa rectifice pozitia ", a declarat un membru al Comisiei in fata jurnalistilor.
Potrivit sefului adjunct al comisiei guvernamentale poloneze, colonelul Miroslaw Grochowski, "controlorii, supusi unei presiuni imense, au facut multe greseli, fara a reusi sa sustina suficient echipajul avionului, in conditiile unei aterizari extrem de dificile.
"Controlorii erau la capatul rezistentei psihice", dupa aterizarea "la limita" a unui prim avion polonez.
"Este greu de crezut ca acest aspect nu a fost inclus in raportul MAK", prezentat in urma cu 6 zile de Moscova.
Inalti oficiali polonezi prezenti in avionul fostului presedinte Lech Kaczynski au facut presiuni asupra echipajului sa aterizeze, in ciuda avertismentelor rusesti si a conditiilor meteorologice nefavorabile, iar in sangele sefului armatei aerului a fost descoperit alcool, arata rezultatele finale ale raportului privind tragedia de la Smolensk, prezentate saptamana trecuta.
Membrii echipajului polonez se temeau ca Lech Kaczynski "ar fi innebunit" daca s-ar fi anulat aterizarea, arata inregistrarile audio.
Potrivit acestui raport, avionul lui Lech Kaczynski a dorit sa aterizeze in ciuda avertismentelor transmise de reprezentantii aeroportului.
In data de 10 aprilie 2010, avionul prezidential Tupolev Tu-154, cu 96 de persoane la bord, printre care