Confruntate cu scumpirile repetate la pompă, guvernele statelor UE caută metode de reducere a preţului. Executivul român ţine încă taxa "centul pe litru". Sursa: ADI PÎCLIŞAN
Statul este singurul care poate interveni acum pentru a reduce preţul carburanţilor, cred specialiştii contactaţi de EVZ. Cum? Evident, prin reducerea taxelor, măsură pe care guvernul britanic, de exemplu, intenţionează să o ia.
Preţul tot mai mare al carburanţilor, care a depăşit pragul de 5 lei pe litru la benzină, a pus pe jar şoferii din România. "Reducerea taxelor este foarte simplu de făcut, e la îndemâna guvernului. De ce nu ar micşora TVA de la 24 la 19%?", ne-a declarat Andrei Chirilescu, specialist în domeniul petrolier.
De asemenea, ar trebui retras centul pe litru (0,01 dolari SUA), măsură instituită în 2000 pentru a acoperi datoriile lăsate de fosta Companie Română de Petrol.
Statul ne taxează în plus
Ministerul Finanţelor Publice a arătat că datoria a fost acoperită în 21 decembrie 2010, dar va continua să perceapă această taxă până la aprobarea unei ordonanţe de urgenţă de anulare a "centului pe litru", aflată acum în dezbatere. Banii strânşi între timp din cei 3,2 bani pe litru vor fi folosiţi pentru diminuarea datoriei publice. Chirilescu nu vede însă posibilă reducerea taxelor, atât timp cât statul are nevoie de cât mai mulţi bani la buget.
"Cea mai bună măsură ar fi ca primul-ministru, ministrul finanţelor să se întâlnească cu executivii companiilor petroliere pentru negocieri şi ambele părţi să lase de la ele", susţine, la rândul său, consultantul financiar Ionel Blănculescu. În opinia acestuia, carburanţii ar putea beneficia de o cotă mai mică de TVA. În România, taxele (TVA, acciză, taxa de drum, centul pe litru) reprezintă jumătate din preţul unui litru de benzină, procent mai mic totuşi faţă de multe a