Pe principiul „iarna nu-i ca vara“, poliţiştii îi avertizează pe cetăţeni că nici maşinile nu sunt atelaje sau scutere, astfel că nu pot fi înregistrate doar la primării, ci trebuie neapărat înmatriculate, chiar dacă vor fi folosite exclusiv la muncile agricole.
Pentru a scăpa de puzderia de taxe, tot mai mulţi deţinători de maşini de teren, de genul Aro sau IMS, se gândesc să-şi radieze autovehiculele din circulaţie, apoi, susţinând că le folosesc doar pentru muncile câmpului, să le înscrie la primăria localităţii de domiciliu, ca şi când ar fi fost vorba despre o căruţă sau motoscuter.
Miza financiară a unei asemenea operaţiuni e consistentă: radiindu-şi maşinile inclusiv de la fisc, deţinătorii scapă de un impozit de vreo 2.000-3.000 de lei anual. În plus, nu mai au obligaţia să le facă verificarea tehnică din doi în doi ani (şi câte oare ar mai trece de inspecţia tehnică?) şi nici nu mai plătesc câteva sute de lei anual pentru asigurarea obligatorie, plus taxa de drum. Una peste alta, s-ar aduna vreo 4.000 de lei pe an, dacă nu mai mult, bani economisiţi de proprietarul autovehiculului.
Poliţiştii susţin însă că această soluţie nu este legală.
Reglementare
Legislaţia în vigoare prevede ce vehicule pot fi înregistrate la primării. O primă reglementare este în Codul Rutier, fiind detaliată în art. 23 al Ordinului ministrului de interne nr. 1501/2006 privind procedura înmatriculării şi înregistrării vehiculelor.
„Conform Ordinului MAI nr. 1501/2006, fac excepţie de la înmatriculare şi pot fi supuse înregistrării la consiliile locale următoarele categorii de vehicule: mopedele, tractoarele care nu se supun înmatriculării, maşinile şi utilajele autopropulsate utilizate în lucrări de construcţii, agricole şi forestiere, care păstrează sau nu caracteristicile de bază ale unui tractor, troleibuzele, tramvaiele, vehic