Pretul la carburanti a crescut in ultimul timp din cauza taxelor mari si nu neaparat din pricina pretului la materie prima, afirma omul de afaceri Dinu Patriciu. “Statul este de vina”, spune fondatorul Rompetrol, care a iesit complet din actionariatul companiei in 2009.
“Cresterea taxarii este cauza principala si nu cresterea pretului materiei prime. Statul este de vina. De altfel, aceasta nu este o hiba pe care o avem doar noi. Intreaga Europa face greseli in privinta cresterii impozitarii. Aceasta filosofie fiscala se dovedeste a fi gresita pentru ca duce la ritmuri de crestere economica foarte scazute”, a spus Dinu Patriciu, la Radio Guerrilla.
El a reluat o declaratie mai veche, conform careia profitul rafinariilor din Europa este negativ. “Nu avem vreo rafinare profitabila in Europa. Companiile petroliere fac profit pe alte paliere: extractie, productie si, eventual, distributie".
In ultima perioada au avut loc mai multe protestele organizate in statiile de alimentare. “Cred ca protestul ar trebui sa se indrepte catre scaderea taxelor si nu la benzinarii, ceea ce il face complet ineficient. Consumul de carburanti are o flexibilitate extrem de redusa, indiferent de pret. Suntem dependenti de combustibili”, a declarat Dinu Patriciu.
In opinia sa, pretul titeiului va evolua pe termen scurt peste pragul de 100 de dolari pe baril. “Dupa perioada de criza financiara inceputa in 2008 s-a reluat evolutia fireasca a cresterii pretului titeiului brut pe care o prevedeam inca din 2007. Evolutia aceasta va fi constant in sus, cu atat mai mult cu cat vom intra intr-o perioada de inflatie”.
Barilul de petrol se apropie 100 dolari. Ce state vor fi mai afectate? Marea Britanie si o serie de state vulnerabile din zona euro, precum Grecia, Irlanda, Portugalia si Spania, sunt cele mai expuse la riscurile presupuse de revenirea pretului petrolulu