Aproape jumătate din necesarul de petrol din România este asigurat din producţia internă. Cu toate acestea preţul benzinei la pompă a crescut continuu în ultimii ani apropiindu-se de nivelul din celelalte ţări europene.
Faptul că România este angajată pe o piaţă liberă, fără restricţii comerciale în UE, la care se adaugă nivelul taxelor şi accizelor care trebuie să atingă palierul european, dar şi variaţia cursului leu/euro menţin un preţ ridicat la pompă pentru benzină şi motorină. Deşi în România, dintr-un necesar de petrol la rafinării de 11,5 milioane tone, aproape 4,5 milioane tone sunt obţinute din producţia internă, aceasta nu are influenţă asupra preţurilor combustibililor, spun specialiştii în domeniul energiei.
Preşedintele Institutului pentru Studiul Amenajării şi Folosirii Izvoarelor de Energie (IRE), Jean Constantinescu susţine că „menţinerea unor preţuri artificiale mai mici la carburanţi ar contrazice principiul liberei circulaţii".
Producătorii nu au restricţii la vânzarea petrolului
„Componenta de taxe şi accize în preţul benzinei la pompă este încă la un nivel mai mic decât în alte ţări din Europa, iar România s-a angajat să egalizeze aceste taxe. Ele vor fi mărite până la nivelul european. În al doilea rând, producătorii şi distribuitorii interni nu au restricţii de nici un fel să-şi vândă produsele petroliere în afara ţării. Problema care rămâne discutabilă rezultă din faptul că, deşi nivelul taxelor la noi este sub cel UE, preţul la carburanţi este foarte apropiat de cel din alte ţări. În principal, în România sunt doar trei mari distribuitori de carburanţi, ceea conduce la o slabă concurenţă şi posibilitatea unor înţelegeri", ne-a declarat Jean Constantinescu.
Analistul economic Aurelian Dochia subliniază faptul că devalorizarea leului, dar şi creşterea cotaţiei petrolului pe pieţele internaţionale au influenţat