Deputații au adoptat o nouă legislație care prevede dreptul pacienților de a beneficia de asistență medicală într-un alt stat membru. Aceasta clarifică regulile privind rambursarea cheltuielilor, precum și situațiile pentru care este necesară o autorizare preliminară.
Înainte de votul de miercuri Françoise Grossetête (PPE, FR), raportoarea pentru acest subiect a declarat:"Pacienții nu vor mai trebui să se descurce singuri atunci când solicită asistență medicală transfrontalieră și rambursarea costurilor aferente. Această directivă va clarifica în sfârșit drepturile pacienților deoarece până acum acestea au fost foarte vagi."
Noile reguli prevăd că cetățenii europeni pot beneficia de rambursarea costurilor legate de asistența medicală transfrontalieră, dacă tipul de tratament sau costurile acestuia se regăsesc printre prestaţiile prevăzute de legislaţie la care are dreptul persoana asigurată în statul membru de afiliere.
Autoritățile pot solicita ca pacienții să obțină o autorizare prealabilă pentru tratamentele care necesită un sejur peste noapte la spital sau asistență specializată. La insistența deputaților, orice refuz al acestei autorizări prealabile va trebui să fie justificat pe baza unei liste de criterii și condiții specifice, care include și menționarea riscurilor pentru pacient sau publicul larg.
Fiecare stat trebuie să stabilească un punct național de contact pentru a furniza informații pacienților care doresc să beneficieze de tratament în afara țării. Punctele de contact vor acorda de asemenea asistență dacă intervin probleme.
Asistența medicală în străinătate poate fi o soluție mai ales pentru pacienții înscriși pe liste de așteptare lungi, sau pentru cei care au nevoie de asistență specializată. Deputații au consolidat prevederile care vizează cooperarea privind bolile rare, având în vedere că sensibilizarea (pub