Washingtonul va urmări un obiectiv major în discuţiile cu Hu Jintao: accesul nestingherit al companiilor americane pe piaţa internă din China. Sursa: REUTERS
De pe o agendă plină de subiecte sensibile care au vitregit relaţiile dintre SUA şi China în ultimul an, oficialii de la Washington se vor concentra, în cursul vizitei de patru zile în SUA a liderului de la Beijing, asupra unui obiectiv prioritar - accesul companiilor americane pe piaţa internă chineză, tot mai strict controlată de regimul comunist.
O serie de facilităţi oferite de guvernul chinez - precum transferul de tehnologie sofisticată şi de subvenţii între companiile de stat, alături de un pachet de legi menite să sprijine mediul de afaceri intern - zădărnicesc accesul firmelor americane, în special al celor care activează în sectorul high-tech, pe piaţa cu cea mai rapidă dezvoltare din lume.
Un ton mai ferm
Analiştii economici americani susţin că SUA trebuie acum să depăşească discuţia despre importurile de produse chinezeşti ieftine, pentru că aceasta este o bătălie deja pierdută, scrie cotidianul "New York Times".
"Aceste preocupări dispar încet. Se aud alte voci acum, cum că dialogul nu trebuie să mai fie doar despre produsele ieftine care ajung aici, competiţia se poartă acum pentru accesul pe piaţa internă chineză", a subliniatMyronBrilliant, vicepreşedinte al Camerei de Comerţ a Statelor Unite.
Deşi până recent, companiile americane erau divizate în privinţa manierei în care Casa Albă poate rezolva această problemă, oamenii de afaceri cer acum, la unison, înăsprirea tonului în dialogul cu China.
Dar cum să adopţi o astfel de atitudine când SUA au o datorie de aproape 900 de miliarde de dolari către statul comunist?, se întreabă retoric analiştii. Chinezii au făcut însă o concesie, e drept, una de moment. Sub presiun