Perioada sărbătorilor de Crăciun, plus/ minus vreo zece zile la fiecare capăt, este, prin tradiţie, cea în care Spărgătorul de nuci, basmul lui E.T.A. Hoffmann, este reprezentat scenic în aproape toate formele de spectacol. O rapidă privire aruncată peste afişele instituţiilor de spectacol din ţară marchează punctele în care au loc asemenea reprezentaţii, precum şi tipul lor. Baletul pe muzica lui P.I. Ceaikovski e programat în teatrele de profil care susţin reprezentaţii la sediile proprii din Bucureşti, Sibiu şi Cluj, ori în deplasare – la Suceava, de pildă, acolo unde va ajunge trupa clujeană. Filmul 3D, realizat recent în Marea Britanie, în regia lui Andrei Koncealovski, este deja difuzat în reţeaua cinematografică din ţară. Spectacolul de animaţie realizat de tandemul regizoral-scenografic Cristian şi Cristina Pepino se află la loc de cinste pe afişul Teatrului de Marionete din Arad. În Bucureşti, se fac deja pregătiri la Sala Palatului care va găzdui, în luna ianuarie, Teatrul Mariinski din Petersburg, cu un balet pe gheaţă. Iată numai cîteva dintre evenimentele create în jurul Spărgătorului de nuci, jucăria care prinde viaţă în noaptea de Crăciun. Obligat la o singură opţiune, cronicarul s-a oprit asupra spectacolului de la Teatrul de Balet din Sibiu, instituţie înfiinţată în urmă cu mai puţin de doi ani. Alegerea nu este întîmplătoare, ci determinată de participarea la Gala de Balet programată anul trecut în Festivalul Internaţional „Viaţa e frumoasă“ de la Teatrul de Opertă „Ion Dacian“ din Capitală. Impresia bună lăsată atunci se baza pe performanţele demonstrate evoluînd într-un balet contemporan, întrucît au prezentat un fragment din Rinocerii după Ionesco, în coregrafia Monicăi Fotescu-Uţă. Firească, prin urmare, curiozitatea de a afla cum stau lucrurile atunci cînd abordează repertoriul clasic, în care Spărgătorul de nuci, pe muzica lui P.I. Ceai