Teoretic, transformarea Poliţiei Comunitare în Poliţie Locală ar trebui să pună în mâna administraţiilor locale o modalitate mai eficientă de asigurare a liniştii şi siguranţei cetăţenilor. Asta pentru că, faţă de agentul comunitar, poliţistul local capătă mai multe atribuţii, ceea ce se traduce, concret, în posibilitatea de a aplica mai multe amenzi.
Poliţistul local îi va sancţiona pe cei care încalcă ordinea şi liniştea publică, dar şi pe şoferii care parchează neregulamentar. Poliţistul local va veghea la respectarea disciplinei în construcţii şi legalitatea afişajului stradal, va dirija circulaţia, se va ocupa de evidenţa persoanelor, va verifica activitatea comercială de pe domeniul public şi se va implica în protecţia mediului. Cam asta este lista de competenţe, aşa cum figurează ea în Legea 155/2010, a poliţiei locale. Atribuţii multe şi deloc lipsite de importanţă! Chiar dacă nu vor ancheta crime sau nu vor destructura reţele de traficanţi de droguri, poliţiştii locali primesc o misiune destul de complexă, aceea de a constrânge comunitatea să respecte regulile civilizaţiei. Este o misiune simplă doar în aparenţă. Realitatea din teren, aşa cum o ştim cu toţii, implică derbedei beţi şi violenţi, care trebuie liniştiţi, implică şoferi recalcitranţi, care trebuie disciplinaţi, implică samsari care trebuie forţaţi să respecte legea. Ca să poţi face faţă, fizic şi psihic, îţi trebuie, evident, o bună pregătire. Şi mai trebuie ceva, foarte important: motivaţie salarială. Nu ne hazardăm aici să vorbim despre gradul de pregătire a agenţilor comunitari brăileni, cei care, peste câteva zile - după ce se va da avizul Consiliului Local Municipal - vor deveni poliţişti locali. E adevărat, există multe comentarii legate de anii lor de şcoală sau despre condiţia fizică "faultată" de burţile prea mari ale unora. Putem spera, totuşi, că printre cei 166 de agenţi comunit