Criza a determinat populaţia să se limiteze strict la produsele pe care nu şi le permite cu banii jos. Euforia ratelor în magazin, manifestată în 2006-2008, s-a stins. Românii se gândesc acum de două ori înainte de a-şi cumpăra electronice sau electrocasnice pe credit.
Citiţi şi: Calitatea vieţii s-a întors la nivelul din '89 Odată cu apariţia crizei, românii au devenit mult mai prudenţi şi nu se mai încumetă atât de uşor să-şi facă un împrumut la magazinele de electronice şi electrocasnice. Nici băncile nu mai sunt atât de dornice, iar creditul doar cu buletinul este doar o amintire. Cu toate că magazinele nu şi-au micşorat oferta de produse în rate, majoritatea clienţilor care le calcă pragul nu mai sunt la fel de deschişi ca în trecut. Într-o zi din cursul săptămânii, magazinele de electronice şi electrocasnice din centrele comerciale ale Capitalei sunt aproape goale. Majoritatea clienţilor care le calcă pragul sunt tineri care nu intenţionează să cumpere, ci doar să fie la curent cu noile apariţii şi, eventual, să le testeze. Georgiana Jipa, o tânără de 17 ani, spune că a venit la Media Galaxy pentru a testa noua tehnologie 3D. „Ai mei nu-şi permit, deocamdată, să-mi cumpere un televizor 3D, dar eram curioasă cum funcţionează. Oricum, dacă părinţii mei ar decide să achiziţioneze un astfel de produs, cel mai probabil l-ar cumpăra cu banii jos", explică adolescenta. Ea mărturiseşte că şi-a cumpărat în 2009 un computer în rate, pentru care încă mai are de plătit şi nu ar mai repeta experienţa.
Nu numai tinerii vizitează magazinele de electronice ca pe nişte muzee, ci şi persoanele mai în vârstă. Aceştia preferă să pună bani deoparte şi să-şi achiziţioneze obiectul dorit abia când strâng suma respectivă, decât să devină datornici la bănci. „Clienţii cumpără în rate doar produsele care au preţuri mari, spre exemplu televizoare, frigidere, laptopuri, la pr