Ana Maria Limban, o tânără violonistă, crede că viitorul muzicii clasice e în străinătate. Adolescenta are trei premii internaţionale şi peste 30 de premii obţinute la concursurile şcolare şi naţionale de vioară.
Ana Maria (foto) este elevă în clasa a IX-a la Liceul de muzică „George Enescu" din Capitală, unde îmbină materiile de cultură generală cu studiul intensiv al viorii, la care a început să cânte încă de la 7 ani. „În clasa I, părinţii m-au dus la şcoala de muzică să văd dacă îmi place. Iniţial am fost la o lecţie care nu era de vioară.
Trebuia să cânt şi să vadă dacă am aptitudini de ritm, de auz şi mi-au spus că sunt talentată şi că aş putea să fac muzică, aşa că m-am gândit că aş putea să încerc, iar după aceea n-am mai vrut să renunţ", povesteşte Ana Maria.
Din clasa a V-a studiază şi pianul, ca instrument complementar, la care însă nu reuşeşte să exerseze la fel de mult ca să poată obţine performanţele pe care le-a avut cu vioara. În timpul liber, Ana Maria „se joacă" la chitară, atunci când nu citeşte cărţi poliţiste şi de aventuri sau tratate de idei filosofice „nu foarte complicate".
Program încărcat
La vioară studiază, în medie, câte patru ore pe zi. Pentru că la şcoală orele de cultură generală se desfăşoară după-amiaza, Ana trebuie să-şi programeze cursurile de vioară, pian, teorie şi orchestră dimineaţa.
În preajma concursurilor sau a vreunui recital, efortul trebuie dozat cu înţelepciune. „Până la urmă, nu contează cât de mult studiez, ci cât de eficient anumite probleme." Ana Maria se referă la diversele probleme tehnice pe care le poate întâmpina orice artist, oricât de experimentat.
„Sunt tot felul de obstacole când începi o piesă nouă - dexteritatea mâinii sau intonaţia, să fie notele curate - care dacă nu sunt rezolvate, nu poţi să interpretezi piesa aşa cum trebuie. Tehnica se formează, dar treb