Exista până nu de mult pe mai toate canalele media o reclamă a unei cunoscute companii petroliere, al cărei mesaj era unul de-a dreptul genial: "România va creşte prin bun simţ şi responsabilitate". Nimic mai adevărat, iar un asemenea slogan ar fi trebuit promovat şi plătit nu de respectiva companie, ci de statul român.
Dar asta dacă, în primul rând, statul ar da dovadă de bun simţ şi responsabilitate, ceea ce nu este cazul, iar toată situaţia economică şi socială din prezent - şi nu numai - este o dovadă certă în acest sens. Prin urmare, mesajul şi-ar fi pierdut orice urmă de bun simţ, ba chiar ar fi căzut în ridicol. Dacă statul, prin reprezentanţii săi aleşi sau numiţi, se comportă de-a dreptul ca un nesimţit iresponsabil, de ce populaţia ar face altfel?
Mesajul companiei petroliere s-a pierdut însă în derizoriu pentru că inclusiv pe piaţa carburanţilor lucrurile au depăşit de mult bunul simţ şi responsabilitatea. Iar părtaş la această situaţie este, pe lângă companiile de pe piaţa în cauză, şi statul. Nu numai pentru că simulează interes faţă de creşterea fără precedent a preţurilor la carburanţi, dar beneficiază cel mai mult de pe urma acestor scumpiri, în contextul în care mai bine de jumătate din preţul unui litru de benzină sau motorină ajunge la buget. Mai exact, minim 2,6 lei din fiecare litru de carburant vândut este câştigul statului. Asta înseamnă câteva miliarde bune de euro pe an, pentru care nu oferă aproape nimic plătitorilor - în speţă, şoferii. Se construiesc 10 kilometri de autostradă pe an, care se inaugurează cu mare tam-tam, se mai cârpeşte pe ici, pe colo câte un drum naţional, se mai reabilitează nişte kilometri şi cam atât. De miliardele alea încasate într-un an se putea finaliza Autostrada Transilvania, de exemplu. Sau o bună parte din Coridorul IV Nădlac - Constanţa.
Cât despre companiile petroliere, acestea şi-