O cercetare publicată săptămâna trecută în revista Science arată că studenţii care citesc un pasaj, iar apoi dau un test din el îşi amintesc cu 50% mai multe informaţii decât cei care folosesc alte metode de învăţare
Într-unul dintre experimentele conduse de Jeffrey Karpicke, psiholog la Universitatea Purdue, din SUA, studenţii erau rugaţi să prevadă cât de mult îşi vor aminti după o săptămână de la momentul la care au folosit o anumită metodă de învăţare. Cei care au dat un test după ce au citit un pasaj au estimat că îşi vor aminti mai puţine decât ceilalţi studenţi, însă rezultatul a fost exact opus, relatează The New York Times. "Crede că învăţarea înseamnă recuperarea informaţiilor, reconstruirea cunoştinţelor noastre", a declarat Jeffrey Karpicke.
"Studenţii care au dat testele pot recunoaşte lacunele pe care le au şi pot «revizita» ideile în minte", este de părere Marcia Linn, profesor de ştiinţele educaţiei la University of California, Berkeley. Când li se cere mai târziu să îşi amintească ce au învăţat, continuă ea, studenţii pot recupera şi organiza mai uşor cunoştinţele.
Oamenii de ştiinţă au implicat 200 de studenţi în două experimente, spunându-le să citească o serie de paragrafe dedicate unor subiecte ştiinţifice - cum funcţionează sistemul digestiv, de pildă, sau care sunt diferitele tipuri de ţesut muscular la vertebrate. În primul experiment, studenţii au fost împărţiţi în patru grupuri: unul dintre ele nu a făcut altceva decât să citească textul pentru cinci minute. Cel de-al doilea a studiat respectivul pasaj în patru sesiuni consecutive de câte cinci minute. Cel de-al treilea grup a cartografiat conceptele, organizând informaţiile într-o serie de diagrame.
Modul de a învăţa s-ar putea schimba
Iar cel din urmă grup a dat un test. Astfel, studenţilor li s-a cerut să scrie un eseu care să conţină informaţiile pe care şi