Criza economică i-a determinat pe producători şi retaileri să apeleze la tehnicile de promovare pentru a-şi menţine vânzările. Ofertele promoţionale care lovesc din toate poziţiile consumatorii români sunt un rezultat al crizei sau un semn al maturizării pieţei?
În România plouă cu promoţii. Pentru producători şi retaileri, promoţiile au devenit o obsesie. La rândul lor, consumatorii mişună printre rafturi, în căutarea ofertelor de genul „cu 20% mai ieftin", „1 + 1 gratis", „acum cu 25% mai mult".
Tiberiu Mercurian, director de marketing la producătorul de bere Bergenbier SA, consideră că 2010 a fost anul promoţiilor în industria bunurilor de larg consum.
„Tonul a fost dat de comercianţi, pe de o parte, din dorinţa de a atrage noi consumatori, şi de către industrie, pe de altă parte, în încercarea de a compensa volumele pierdute." Producătorii de bere nu s-au ferit să mizeze pe promoţii, mai ales că piaţa a scăzut cu 25% în intervalul mai 2009 - noiembrie 2010.
Profituri erodate
Contracţia vânzărilor n-a ocolit nici piaţa de brânzeturi, recunoaşte Sergiu Mititelu, director general la Hochland România, astfel încât reacţia a fost firească: „S-a accentuat nevoia de promoţie de preţ şi gratuităţi în categorie". La rândul său, Cristina Săracu, Managing Director la Podravka România, observă agresivitatea promoţiilor prin presiunea pe preţurile la raft. „Acest lucru a fost vizibil şi în 2009, dar la o scară mai mică", afirmă şefa de la Podravka.
În prezent se observă o schimbare a comportamentului de consum al românilor, care au devenit foarte atenţi la preţuri. „Ei sunt mai orientaţi către ofertele sau ambalajele mai avantajoase", precizează Afrodita Blasius, Managing Partner la agenţia Bridge Communication. O altă cauză a creşterii presiunii asupra preţurilor la raft ar putea fi şi ascensiunea mărcilor private ale reţele