În 2010, cumpărăturile online de servicii turistice, achitate cu cardul, s-au dublat faţă de anul precedent. Per total, însă, ele deţin doar 5% din piaţa autohtonă a turismului.
Folosirea cardului la cumpărăturile online, dar şi la plata pe internet a taxelor şi impozitelor, câştigă tot mai mult teren în România, după cum o demonstrează evoluţia tranzacţiilor în 2010. Clasamentul este condus de industria divertismentului - adică bilete la concerte şi filme -, unde numărul tranzacţiilor online procesate a crescut cu 208% faţă de 2009, potrivit datelor comunicate de GeCAD ePayment la solicitarea gândul. Chiar dacă nu ocupă un loc fruntaş, şi turismul vine puternic din urmă, cu un avans de 115% al numărului de tranzacţii, în perioada analizată.
Raportat la nivelul întregii pieţe turistice, însă, cumpărăturile online cu cardul, în special bilete de avion şi camere de hotel, deţin o pondere de doar 5% din totalul rezervărilor, au declarat pentru gândul consultanţii de turism.
Motivul nu este lipsa de încredere în tranzacţiile online, ci oferta relativ săracă de produse care pot fi cumpărate din mediul virtual. "Multe dintre produse, cum ar fi sejururile, nu pot fi cumpărate decât la agenţie, nu şi cu cardul pe internet. Este vorba de acele pachete concepute de agenţii, care implică transportul cu o cursă charter, mult mai ieftină decât în mod normal şi cazarea, de regulă la costuri mai mici", ne-a declarat Ciprian Enea, consultant besttourism.ro. Cu alte cuvinte, este greu să faci un sistem de rezervări online cu astfel de produse, care au preţul dictat de volumul de servicii negociat de fiecare agenţie în parte. Practic, în acest moment, nu există produs turistic pe care să nu-l găseşti la o agenţie clasică şi să-l găseşti numai pe online, în timp ce invers e puţin probabil, adaugă el.
Traian Bădulescu, consultant turism la Travel Advisor Media,