Şcoala a devenit din ce în ce mai ciudată. Examenele îşi schimbă forma de la o zi la alta, materia pare din ce în ce mai prost organizată în raport cu nevoile elevilor, criteriile de notare devin uneori un mister, competiţiile şcolare nu mai oferă aceeaşi satisfacţie, orele de curs nu-i mai atrag pe elevi şi parcă activităţile de la şcoală rămân mereu captive aceluiaşi standard.
Poate influenţaţi de modelul occidental ori atraşi doar de simplele nevoi personale, tinerii sunt din ce în ce mai implicaţi în activităţi extraşcolare. S-a instalat iniţial în mentalitatea oamenilor ca un trend, însă s-a dovedit a fi un trend care a rezistat, s-a dezvoltat şi se extinde.
S-a vorbit mult despre plantat de copăcei, luptat împotriva drogurilor şi adunat gunoaiele din parc, ca şi de strângerea de fonduri pentru orfani ori bătrâni. În spatele activităţilor banale, uneori un succes, alteori un mare eşec, este mult mai interesant însă să observi mişcarea socială...şi mai ales modul în care viaţa elevului se schimbă. Şi la fel de interesant e faptul că şcoala e GELOASĂ! Invidioasă şi neputincioasă în acelaşi timp. Şi nu că ar fi ignorată ori că nu i se acordă atenţia cuvenită. Am putea spune că şcoala, cu tot ce înseamnă ea, se simte înşelată, trădată. Şi nu e nevoie să mă contraziceţi, pentru că ştiţi că undeva, tot îmi daţi dreptate.
Elevul nu se desparte de obligaţiile sale pe care, de altfel, le înţelege, şi le asumă. Însă, alege ca în timpul său liber, pe care ar putea să-l irosească în faţa televizorului la un film prost, să creeze un proiect, să îşi pună ideile în aplicare. Elevul a învăţat rapid să scrie proiecte, să aplice în diverse organizaţii, să participe la evenimente interjudeţene, naţionale sau internaţionale. Îşi face "temele" fără a simţi nicio obligaţie şi, mai rău...caută singur cursuri de instruire. Profesorii sunt acum traineri...col