Candidaţii în alegeri ar putea avea la dispoziţie trei luni în loc de una pentru a-şi convinge alegătorii să-i voteze. Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a elaborat un cod electoral care propune creşterea la 90 de zile a perioadei de campanie electorală şi stabileşte că afişajul electoral se va face doar pe panouri puse la dispoziţie de către primari sau pe clădiri private.
O altă prevedere a codului „bate în cuie" data alegerilor: prezidenţialele şi parlamentarele se vor desfăşura în a treia duminică a lunii noiembrie, iar localele, în prima duminică a lunii iunie.
AEP s-a gândit şi la secţiile de votare, care ar trebui să fie de anumite dimensiuni, iluminate şi ventilate natural. „În plus, odată stabilite, secţiile de vot ar trebui să rămână aceleaşi la fiecare scrutin. O noutate este şi ideea urnelor de vot transparente", a declarat pentru „Adevărul" vicepreşedintele AEP, Marian Muhuleţ.
Şefii de secţii nu vor mai fi desemnaţi de prefect
Codul electoral mai prevede că alegerile nu se pot desfăşura dacă nu există doi candidaţi şi reglementează procedura în cazul decesului unuia dintre candidaţi.
Alegerile vor fi finanţate, potrivit codului AEP, din Fondul pentru alegeri generale la termen aflat la dispoziţia Guvernului, pe baza propunerilor AEP, MAI şi MAE.
În acelaşi timp, proiectul AEP stabileşte garanţiile financiare pentru fiecare candidat, enumeră cazurile de fraudă electorală şi procedura de reluare a alegerilor în astfel de cazuri şi menţionează înfiinţarea unui corp permanent de funcţionari electorali, alcătuit din cetăţeni care ar putea fi desemnaţi preşedinţi de secţii de votare. Desemnarea se va face nu de către prefect, ca în prezent, ci de către Birourile Electorale Judeţene.