"A fost instrumentat in cu totul alte motive decit cele anuntate public. Unde mai gaseau ei 8.000 de angajati ai unei singure companii private pe care sa-i scoata in strada? Au tirit numele companiei intr-o zona politica", spune unul dintre oamenii-cheie ai industriei auto din Romania. Declaratia sa completeaza tabloul straniu al unui miting fara precedent, cind citeva mii de angajati au protestat nu impotriva patronatului, ci impotriva unui proiect legislativ.
Primul semn de intrebare a aparut in urma cu o saptamina, cind Ilie Iordache, liderul sindical de la Dacia, a declarat la RFI ca "noi vrem sa demonstram ca nu avem nici un partid politic in spate, ca vom face un demers al unor salariati, carora pur si simplu le-a mers bine, dar care sunt datori fata de cetatenii Romaniei".
Cind ati vazut un miting in Romania in sprijinul unei idei abstracte precum solidaritatea? Si, mai ales, cum sa provoci un miting in rindul unora dintre cei mai bine platiti muncitori din intreaga tara? (Vezi aici grila de salarizare)
Mobilizarea miilor de muncitori (intre 6.000 si 8.000, in functie de sursa informatiilor) a fost posibila prin utilizarea ca sperietoare a unor prevederi din proiectul noului Cod al Muncii. Mai exact, este vorba despre eliminarea interdictiei privind angajarea succesiva a mai mult de trei persoane pe perioade de proba pentru acelasi post. O rana veche pentru multi dintre angajatii Dacia, care s-au vazut deseori tinuti in probe si apoi inlocuiti de alti muncitori, tot in probe. (Vezi aici cele mai importante prevederi ale proiectului de Cod al Muncii)
Al doilea semn de intrebare a aparut in acelasi interviu. "Sunt nemultumit de modul de exprimare al marilor centrale sindicale. Suntem nemultumiti de modul cum ne reprezinta. Suntem nemultumiti de mesajul pe care il transmit salariatilor. E un mesaj dezlanat, incoerent, extrem de d