Premiile ”Public Eye” se acordă începând din 2000 și sunt un contra-eveniment organizat la reuniunea anuală a Formului Economic Mondial (WEF) de la Davos. Proiectul implică organizații non-guvernamentale din întreaga lume și este coordonat de organizații elevețiene semnatare ale Declarației de la Berna, referitoare la responsabilizarea companiilor (corporațiilor). Corporațiile nominalizate pot fi votate online de oriunde din lume.
Pentru ”Marele Premiu Public Eye” candidează în acest an șase corporații, de la gigantul tutunului Philip Morris, la cel al petrolului Balkan Petroleum și (nu avea cum să lipsească de pe listă) una dintre cele mai mari companii miniere de exploatare a aurului AngloGold Ashanti (toate nominalizările aici). Acum, nu e greu de ghicit, care a fost companiea mea ”preferată” și pe cine am votat J .
Așadar, cine este AngloGold Ashanti și care sunt ”meritele” care i-au adus nominalizarea la ”Public Eye Awards” (cu mențiunea că asemănările dintre AngloGold Ashanti și RMGC, compania canadiană care intenționează să exploateze aurul de la Roșia Montană, nu sunt deloc întâmplătoare; de altfel, compania Newmont, unul dintre principalii acționari de la RMGC, a ”câștigat” Premiul ”Public Eye” în 2009).
AngloGold Ashanti s-a format în 2004, prin fuziunea companiilor AngloGold și Ashanti Goldfields. Cu 21 de operațiuni miniere pe patru continente, listată pe bursele din Londra, New York, Accra, Johannesburg și pe bursa australiană, AngloGold Ashanti este una dintre cele mai mari companii de exploatare a aurului din lume.
Nominalizarea la ”Public Eye Awards” i-a fost adusă în special de operațiunea din Ghana, unde folosește aceeași tehnologie de exploatare minieră de suprafață bazată pe cianuri, pe care intenționează să o implementeze și RMGC la Roșia Montană. În ciuda asigurărilor date în 2004, referitoare la protecția mediului și la