Preţul carburanţilor la pompă a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010. Aşa reiese din raportul întocmit de autorităţi în cazul producătorilor şi distribuitorilor de benzină şi motorină, document aflat pe masa premierului şi obţinut de Mediafax.
Preţul carburanţilor a fost majorat, fără nici o legătură cu evoluţia cotaţiilor internaţionale, cursul valutar şi taxele percepute de stat, potrivit raportului.
Pe de altă parte, aproape toate companiile au raportat pierderi importante, câştigurile nefiind reflectate corespunzător, mai arată documentul citat. Cu alte cuvinte, statul vrea să afle de ce companiile nu au raportat profituri.
"În perioada anului 2010, piaţa pe care operează producătorii şi distribuitorii de carburanţi a suferit mutaţii remarcabile, concretizate în practicarea unor preţuri mari la pompă, în condiţiile în care categoriile de cheltuieli cu costurile de producţie şi distribuţie (cu excepţia TVA şi accize) au rămas relativ constante sau au prezentat evoluţii nesemnificative. Pe cale de consecinţă, în mod normal, din punct de vedere fiscal, această situaţie ar fi trebuit să genereze profituri mult mai mari şi prin urmare, impozit pe profit mai mare, precum şi TVA de plată majorată", menţionează raportul.
Cât despre evoluţia cotaţiilor de bursă pentru ţiţei, documentul constată că la începutul anului 2010, cotaţia de referinţă la New York a fost de 80 de dolari pe baril, pentru ca la 15 decembrie 2010, petrolul să fie tranzacţionat la circa 90 dolari. "Faţă de aceste date, nici în acest caz nu se justifică creşterea de circa 20% a preţului la pompă", potrivit raportului.
Documentul menţionează şi o situaţie "paradoxală" : "Deşi creşterea cotaţiilor în 2009 a fost de aproape 100%, cu o creştere cu 380 de dolari / tonă, preţul la pompă a urcat cu numai 50 de bani / litru, iar în cursul anului 2010, creşterea