Operele pictorului Vasile Popescu (1894-1944) au dobândit, în ultima vreme, un plus de recunoaştere pe piaţa de artă, prin însăşi calitatea acestora. De precizat că interioarele, naturile statice pastelate, compoziţiile cu personaje şi, cu totul aparte, peisajele din Balcic, au fost apreciate în epocă şi, din ce în ce mai mult, în ultimii ani.
Colecţionarii şi negustorii de artă şi-au dat seama că Vasile Popescu face parte din primul eşalon al artei româneşti, chiar dacă locul său în istoria artei nu a fost încă reevaluat. Sesiunea de licitaţii care a avut loc săptămâna trecută, în Bucureşti, îl readucea în atenţia celor care îi preţuiesc opera.
Uleiul pe pânză "Nud în interior" semnat de Vasile Popescu era tranzacţionat, joi, 20 ianuarie, la 28.000 lei, de la preţul de estimare de 24.000-26.000 lei.
"Primul pictor abstract din perioada interbelică" (despre care se ştie că a studiat la Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti în perioada 1912 - 1915, fără a o absolvi, fiindcă s-a îmbolnăvit de tifos) i-a avut profesori pe Frederic Storck, Dimitrie Paciurea, G.D. Mirea, I.D. Ştefănescu.
Artistul a stârnit adesea controverse în ce priveşte catalogarea sa ca impresionist, avangardist, colorist, peisagist. Chiar începuturile lui în artă debutează sub "tutela" peisajelor, lucrate la Bucureşti şi Balcic, împreuna cu Nicolae Tonitza, Francisc Şirato şi Lucian Grigorescu (acesta fiindu-i şi coleg la Şcoala de Arte Frumoase). Interesant este şi faptul că a fost remarcat încă de la prima participare la expoziţia din anul 1924 (când expune la Ateneul Român, alături de Kimon Loghi şi Jean Neylies), prilej cu care i se decernează unul dintre premiile Salonului - o bursă de studiu în străinătate (în Franţa, nordul Italiei şi Coasta Dalmaţiei).
Este premiat şi în anul următor, la Salonul Oficial, unde participase cu cinci lucrări; urmează alte expozi