Într-o perioadă în care românii au devenit adepţii economisirii şi ai drămuirii veniturilor intrate pe o pantă descendentă, dezvoltatorii de centre comerciale îşi reiau, declarativ, expansiunea
Şase noi centre comerciale vor fi deschide anul acesta, la nivel naţional. Un singur mall va fi inaugurat în Capitală şi alte cinci în marile oraşe din provincie, respectiv în Constanţa, Arad, Oradea, Craiova şi Iaşi, potrivit termenelor oficiale avansate de dezvoltatori.
Cel mai mare, cu o suprafaţă închiriabilă de 57.000 de metri pătraţi, va fi construit de către compania Belrom, în Craiova. În Iaşi urmează să fie deschis cel mai mic mall al anului. "Iaşi Palas", dezvoltat de una din firmele omului de afaceri român Iulian Dascălu, va spori stocul de spaţii comerciale moderne din Moldova cu 26.200 de metri pătraţi închiriabili (vezi tabelul). Chiar dacă puterea de cumpărare a românilor nu a crescut peste noapte, analiştii pieţei imobiliare sunt optimişti.
"Rata de neocupare a scăzut uşor comparativ cu sfârşitul lui 2009 şi s-a stabilizat în jurul valorii medii de 12%, cu cifre mai mici pentru centrele din Bucureşti şi principalele oraşe, care rămân principalii poli de atracţie pentru expansiunea retailerilor", a declarat Ramona Marusac, senior associate în cadrul departamentului de retail al Colliers International.
Nemţii se extind şi pe criză
Iar comercianţii germani sunt printre cei mai activi în această perioadă. O arată şi statisticile cu retailerii care au închiriat cele mai mari spaţii comerciale în mallurile româneşti de-a lungul anului trecut. C&A deschide topul cu circa 1.200 de metri pătraţi închiriaţi în 2010, potrivit datelor Colliers International furnizate la solicitatea gândul. Sunt urmaţi în clasament de companii precum New Yorker, Takko sau Deichmann, cu suprafeţe care variază între 850 şi 450 de metri pătraţi. "O parte a r