La numai două săptămâni după ce au început controalele inopinate ale Fiscului la sediile marilor petrolişti, instituţia a realizat un raport, aflat acum pe masa premierului Emil Boc, în care concluziile sunt următoarele: preţul la benzină a crescut în mod nejustificat, iar companiile nu reflectă oficial profitul raportat din toate aceste scumpiri.
Deşi Consiliul Concurenţei caută din 2005 dovezile unor înţelegeri între petrolişti privind creşterea preţului la pompă, inspectorii fiscului au observat că majorările de preţ se fac în acelaşi timp la toţi jucătorii din piaţă şi că benzina costă la fel de mult indiferent de compania la care alimentezi.
Inspectorii ANAF spun în raportul lor că deprecierea leului de 10% faţă de dolar, majorarea cotaţiilor internaţionale la produsele petroliere cu 15% şi majorarea accizelor cu 3% au un impact nesemnificativ şi că acestea nu pot explica în niciun caz creşterea cu 20% a preţului la pompă în 2010. Raportul ANAF nu precizează însă impactul pe care fiecare din aceste scumpiri îl are în preţul final şi dacă astfel se justifică majorările aplicate de petrolişti. Potrivit datelor Petrom, preţul la benzina fără plumb şi la motorină a crescut cu 24% în lei, respectiv cu 28% în perioada 01.01.2010 - 01.01.2011.
Aproape 50% din preţul plătit de români pe un litru de carburant se duce la stat, din taxe şi accize Ministerul Finanţelor încasând anual circa 3,5 miliarde de euro. Restul sunt costurile cu materia primă, costuri financiare, adaos comercial sau costuri de operare a reţelei de distribuţie.
"Din verificările efectuate a rezultat că la sfârşitul perioadei analizate profiturile înregistrate de companii nu reflectă evoluţia veniturilor în raport cu evoluţia principalelor categorii de cheltuieli obiective. Astfel, dacă avem în calcul că, per ansamblu, preţurile de vânzare la pompă au crescut cu circa 20%, creş