62.000 de decese între 1990 şi 2010. Este “birul” pe care România îl plăteşte flagelului care omoară anual mai mult de un milion de persoane în întreaga lume: accidentele de circulaţie. Comparat de cei afectaţi cu un război şi privit de autorităţi mai mult prin grafice şi statistici, acest fenomen nu pare să scadă semnificativ în România, după cum reiese dintr-o analiză realizată de romanilibera.ro.
“Noi suntem în război! Anual mor câte 2-3.000 de români în accidente de circulaţie. Mult mai mulţi decât în Afganistan. De asta cred că siguranţa rutieră ar trebui să ţină de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării”, se revoltă preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC), Marian Nedelescu, la aflarea statisticilor sumbre ale anului 2010. Aproape 2.400 de morţi şi în jur de 8.500 de răniţi în peste 9.000 de accidente rutiere grave la nivel naţional.
Marian Nedelescu nu poate să vorbească decât răstit pe acest subiect. El însuşi este o victimă a unui accident de circulaţie. Cazul său e arhicunoscut: în 1987, s-a ales cu comoţie cerebrală şi coloana vertebrală puternic afectată după ce Lada pe care o conducea a fost izbită frontal, în centrul Capitalei, de maşina blindată a ambasadorului Statelor Unite la Bucureşti.
Experienţa nefericită l-a făcut pe liderul AVAC să fie mult mai atent la fenomenul accidentelor de pe şosele.
“Justiţia şi Educaţia, pe lista vinovaţilor”
“Nu numai şoferii şi poliţiştii sunt de vină. Haideţi să discutăm şi despre Justiţie. În 2009, dintre cei 14.000 de oameni prinşi la volan fără permis de conducere valabil, doar 3.000 au ajuns în instanţă. Păi ce-au făcut procurorii? În ultimii ani, din toate amenzile de circulaţie date, doar 10 la sută ajung la buget. Vinovaţii le contestă şi scapă foarte uşor în instanţă. Să mai vorbim şi despre educaţie. În 2006, asociaţia noastră şi o parte a societă