Modernizarea aeroportului Otopeni va fi finanţată printr-un credit "privat" de 100 de milioane de euro contractat de compania naţională care îl administrează, deşi teoretic statul a contractat împrumutul de 20 mld. euro de la FMI şi Comisia Europeană tocmai pentru a susţine investiţiile.
Oficialii Guvernului şi ai Ministerului Transporturilor nu au răspuns până la închiderea ediţiei la întrebările adresate pe această temă.
"La noi sunt foarte multe investiţii prioritare, care depăşesc cu mult fondurile alocate, inclusiv anul acesta. Probabil a fost un trade-off (compromis - n. red.) între urgenţa proiectului şi fondurile disponibile", a comentat Laurian Lungu, partener la compania de consultanţă Macroanalitica.
Anul trecut cheltuielile cu bunurile de capital au scăzut faţă de 2009 cu aproape 12%, ceea ce arată că guvernul a preferat să amâne unele proiecte de investiţii pentru a se menţine în ţinta de deficit, pe fondul majorării cheltuielilor cu asistenţa socială şi dobânzile. Compania Naţională "Aeroporturi Bucureşti" a împrumutat câte 50 de milioane de euro de la BRD şi BCR, cele mai mari bănci locale din punctul de vedere al activelor deţinute, pentru a susţine investiţiile de modernizare a aeroportului Otopeni, necesare în cadrul efortului de aderare la spaţiul Schengen. În urma acestor lucrări, capacitatea de operare a aeroportului ar urma să crească la 6 milioane de pasageri pe an. Banii trebuie rambursaţi în zece ani, iar dobânda nu a fost precizată.
Aeroportul este controlat de stat prin compania naţională cu 80% din acţiuni, în timp ce restul de 20% din acţiuni au fost transferate la Fondul Proprietatea.
Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti (AICHCB), cel mai mare aeroport din ţară, a înregistrat în prima parte a anului trecut o creştere cu 10% a numărului de pasageri transportaţi, până la 2,