Filmele sud-coreene difuzate la TVR au ajuns, într-un an şi jumătate, cele mai vizionate seriale TV din România, surclasând producţiile proprii ale televiziunilor comerciale. Analişti media şi sociologi explică pentru RL cum se justifică succesul acestor programe.
Serialele coreene au intrat în România în iulie 2009, când canalul public de televiziune a lansat „Giuvaerul palatului", o istorie în 70 de episoade cu poveşti şi intrigi din timpul unei dinastii regale ce a domnit între anii 1494 şi 1544. Într-o limbă greu de înţeles pentru români şi cu o promovare timidă, programul a fost descoperit târziu de public, însă reacţiile de pe forumuri şi bloguri (în special koreafilm.ro) au declanşat fenomenul. O telespectatoare, sub pseudonimul Lotte, povesteşte entuziasmată pe blogul său că a descoperit serialul după 15 episoade: „E un serial de nota 10 (...). Toate sunt foarte bine puse la punct, multă fineţe, atenţie la detaliu, acţiune, intrigă, uneori ai impresia că tind spre perfecţiune! Nu se poate compara cu serialele care rulează în prezent la TV, majoritatea penibile şi sub orice critică. Am încetat demult să mai urmăresc astfel de... nimicuri, dar acum este altceva. În sfârşit, ceva de valoare!". Serialul descrie viaţa la palatul regelui prin prisma bucătăriei regale şi a celor care lucrează acolo. Lotte apreciază „decenţa, seriozitatea, autenticitatea, muzica, decorul şi, desigur, cultura coreeană. Nu este doar un film, este o imagine a Coreii venită de acum 500 de ani să ne dea o lecţie de bun-simţ, rafinament şi respect".
„Nu numai sexul şi vulgaritatea fac rating"
Ca mesajul Lottei sunt sute, postate de telespectatorii cuceriţi de producţiile sud-coreene, în dauna celor sud-americane sau a producţiilor româneşti. Analistul media Petrişor Obae explică pentru România Liberă: „Sunt o alternativă la ce este pe piaţa TV în acest moment, iar pri