Gazul petrolier lichefiat (GPL) sau autogazul, soluţia la care mulţi posesori de maşini au apelat pentru a face economii când vine vorba de alimentarea cu carburanţi, s-a scumpit într-un an cu 37,7%, aproape dublu faţă de creşterea de preţ înregistrată de litrul de benzină. Ieri, Consiliul Concurenţei a anunţat începerea unei investigaţii din oficiu privind posibile înţelegeri între Rompetrol, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa de GPL, şi distribuitorii săi referitor la impunerea unor restricţii privind preţul de vânzare cu amănuntul al autogazului.
Statisticile calculate pentru toate cele 27 de state europene arată că în perioada 04.01.2010-03.01.2011 pe piaţa locală preţul în euro pentru GPL a crescut cu 37,7% şi cu 39% în lei, România fiind astfel a treia piaţă europeană când vine vorba de dimensiunea scumpirilor aplicate într-un an.
În Bulgaria, de exemplu, preţurile au scăzut cu circa 30% în perioada analizată, fiind totuşi mai mari decât în România, în timp ce în Germania, Ungaria, Italia sau Franţa majorările de preţ au fost mult mai mici. Tot în acelaşi interval, statisticile europene arată că preţul pe litru de benzină s-a scumpit cu circa 20%, iar cel de motorină cu 24%, România ocupând din nou o poziţie fruntaşă în ceea ce priveşte apetitul companiilor petroliere pentru scumpirile la pompă.
În ceea ce priveşte factorii care de obicei fac preţul într-o piaţă, lucrurile stau aproximativ la fel ca în cazul carburanţilor clasici. Astfel cererea de GPL, la fel ca şi cea de benzină sau motorină, a scăzut anul trecut cu circa 10%. În ciuda acestui lucru, jucătorii din piaţă spuneau recent că preţurile de achiziţie au crescut semnificativ, GPL-ul fiind la rândul său un produs rezultat în urma procesării petrolului.
Cei mai importanţi jucători din această piaţă sunt Petrom LPG, Rompetrol Gas şi ButanGas România. În cazul Rompetrol,