Luxul în România este, în general, mai scump decât în Occident. Cât de adevărată este această opinie, de altfel foarte răspândită? O comparaţie realizată de RL, pe câteva produse de lux, scoate la iveală rezultate surprinzătoare.
MAŞINI
Pentru că dorinţa de a avea o maşină „tare" este pentru unii atât de puternică încât sunt dispuşi să trăiască într-o garsonieră doar pentru a-şi achiziţiona un astfel de bolid, am început comparaţia cu această categorie. Lexus este autoturismul de top al mărcii Toyota. Am căutat să comparăm preţul modelului LS 600hL, aşa cum apare el trecut pe pagina de internet a mărcii. În România, preţul înscris pe site este de 131 mii de euro pentru categoria Executive (care are doar dotările standard) şi 135 pentru pachetul Luxury. Surprinzător, în Germania maşina este mai ieftină decât la Bucureşti, având un preţ de 123.900 euro. Ana Maria Toma, de la departamentul PR al Toyota, recunoaşte că există clienţi nemulţumiţi de această diferenţă de preţ faţă de Germania, dar spune că acest fapt nu are de-a face cu politica pe care compania o are în România.
„Pur şi simplu, dealerii sau importatorii aflaţi pe teritoriul altor state din Europa au alte condiţii de negociere, unele mult mai bune decât cele pe care le avem noi. Noi nu putem negocia de pe aceeaşi poziţie ca şi cei din Germania sau Franţa, unde Toyota are o fabrică." Într-adevăr, aceeaşi maşină dar cu dotări „President", în Franţa costă cu 3.000 de euro mai puţin decât acelaşi autoturism cumpărat de la Bucureşti.
Lexus LS 600hL luată din ţară este mai scumpă chiar şi faţă de Bulgaria cu 10.000 de euro şi cu 5.000 faţă de Polonia. Aceeaşi marcă se vinde cu un preţ cu 10 - 15 mii de euro mai mare în statele vest-europene precum Spania sau Portugalia.
O situaţie asemănătoare se întâmplă în cazul autoturismului Porsche Cayenne Turbo care la Bucureşti se achiziţionea