Casele de discuri din România reușesc să reziste și chiar să facă profit, în ciuda faptului că tot mai puțini consumatori sunt dispuși să plătească pentru muzică.
Luați la întâmplare un computer și căutați fișierele de tip mp3. Veți găsi sute, dacă nu chiar mii de melodii. Câte dintre ele au fost convertite de pe un CD cumpărat sau descărcate contra cost de pe internet? Poate câteva procente. Restul sunt downloadate gratuit sau copiate de la prieteni. Creșterea fără precedent a accesibilității muzicii s-a suprapus cu efectele crizei economice. Cu toate acestea, casele de discuri refuză să se predea.
„Interesul consumatorului pentru produsul fizic a scăzut, iar mediul online a cunoscut o dezvoltare foarte puternică. Pentru moment, nici în România, nici în altă parte scăderea înregistrată la suportul fizic nu e compensată de creșterea din online, dar sperăm ca în viitorul apropiat să se ajungă la această compensare valorică“, arată Cătălin Muraru, A&R manager al Roton. El spune că firma sa a încercat să mențină la nivel ridicat vânzările de CD-uri, mizând mai ales pe promovarea peste hotare a unor artiști români, cum ar fi Inna, Akcent, Tom Boxer etc., dar a și acordat o atenție sporită zonei de internet. „În momentul acesta avem instanțe pe toate platformele sociale relevante, iar musicnonstop.ro este unul dintre cele mai importante magazine locale online de muzică“, explică Muraru. Tactica pare să fi dat roade, veniturile firmei rămânând constante în perioada 2007-2009 (4,4-4,5 milioane de euro pe an), profiturile nete situându-se în jurul valorii de un milion euro în fiecare an.
Creativitate de supraviețuire
Radu Baron, general manager al RBA Records, spune că strategia de rezistență contra scăderii vânzărilor a fost să acorde mai multă importanță departamentului de management și impresariat artistic. „Ne-am axat mai mult pe evenimente