La doar doi ani și jumătate de la lansare, casa de licitații Artmark a ajuns să dețină nu mai puțin de 70% din piața de artă. Mai jos, povestea unuia dintre puținele businessuri favorizate de criză.
Fost avocat al grupului Rompetrol, partener fondator al casei de avocatură Budușan, Bâldea & Asociații, Alexandru Bâldea a înființat Artmark în 2008, împreună cu Radu Boroianu, cunoscut îndeosebi pentru calitatea de fost senator PNL și ambasador al României în Elveția.
Se cunoșteau din familie, amândoi descinzând din neamuri marcate de figuri clericale (stră-străbunicul lui Alexandru Bâldea a fost patriarhul Miron Cristea). Gândul să lanseze un business în zona artei îl aveau de ceva ani, cu atât mai mult cu cât „eu comercializam artă din 2003, cumpăram din locuri fără vad şi le vindeam la preţuri mai mari.
Vin dintr-o familie de colecţionari, totul a venit natural. Şi când mi-am aranjat casa am amenajat parterul ca un spaţiu de galerie. Până la urmă n-am mai deschis-o, însă.“
Atunci, în 2008, au lansat Artmark. „El voia o galerie, eu voiam o casă de licitații, până la urmă am făcut ceva la mijloc.“, spune Bâldea. Au pornit având în spate un fond de investiții elvețian, care le-a adus banii necesari achiziționării unor tablouri extrem de valoroase. Așa au reușit performanța de a stabili, încă de la prima licitaţie, două recorduri: un Grigorescu vândut cu 120.000 de euro şi un Ţuculescu, cu 80.000 de euro (în condiţiile în care recordul precedent pentru o operă a lui Ion Țuculescu fusese de 20.000 de euro).
Din februarie, fondul își va face exitul. Între timp, Radu Boroianu a ieșit din acționariatul companiei, lansându-și propria sa galerie de artă, iar acționar minoritar a devenit Manuela Plăpcianu, fost CEO al Bancpost.
Punct cu punct, spre o piață matură
„Sincer, ce facem aici nu e un demers de promovare a culturii, ci e pur ș