România ar putea cere o derogare de la majorarea accizelor pentru combustibili, potrivit reprezentanţilor Comisiei Europene, aşa cum au făcut şi alte state membre.
Accizele şi TVA reprezintă jumătate din preţul la pompă al benzinei şi motorinei. În aceste condiţii, rolul statului în majorarea sau reducerea combustibilor este decisiv. Cel puţin aparent, pentru că marja de manevră este, de fapt, limitată din cauza restricţiilor impuse la nivel european.
Totuși, statele membre pot obţine derogări de la Consiliul Uniunii. Cel mai recent exemplu este cel al Franţei, care a primit, în ianuarie a.c., o autorizare din partea acestuia pentru a aplica, diferențiat pe regiuni, rate reduse de taxare pentru benzina fără plumb şi pentru motorină. Reducerile nu pot fi mai mari de 35 euro pentru o mie de litri de benzină fără plumb, respectiv de 23 de euro pentru motorină. Și România ar putea cere o derogare asemănătoare.
Proceduri birocratice
„În primul rând, trebuie spus că nu există un mecanism general pentru o derogare de la directiva privind taxarea energiei. Totuşi, dacă autorităţile române vor să obţină o derogare pentru un anumit sector, trebuie să informeze Comisia cu toate informaţiile necesare şi relevante. Ulterior, Comisia ar urma să examineze cererea, luând în considerare o serie de criterii, cum ar fi buna funcţionare a pieţei interne şi necesitatea de a asigura o concurenţă corectă. Apoi, poate decide să prezinte o propunere de autorizare a unei astfel de măsuri Consiliului. Totodată, poate arăta Consiliului care sunt motivele pentru care consideră că acest lucru poate fi făcut. În final, Consiliul decide, cu votul unanim al membrilor săi“, explică Maud Scelo, purtător de cuvânt al Direcţiei Generale pentru Taxare a Comisiei Europene.
„Directiva privind taxarea produselor energetice stabileşte anumite situaţii în care se pot aplica, s