Relaţia cu băncile - comisioane ascunse, dobânzi mărite fără o justificare sau un anunţ prealabil etc. - a devenit una din ce în ce mai tensionată pentru tot mai mulţi români. Puţini dintre aceştia cunosc însă modalităţile pe care le au la dispoziţie pentru a-şi rezolva problema cu banca.
În continuare, gândul vă prezintă un ghid al soluţiilor pe care le aveţi la îndemână pentru a vă rezolva - fie pe cale amiabilă, fie pe calea unui proces - nemulţumirile legate de contractele bancare. Pentru început, vom preciza că pentru majoritatea acţiunilor pe care le puteţi întreprinde, aveţi nevoie de un set de acte, respectiv: copie carte de identitate; copia contractului cu banca; extras de cont; dovada plăţilor făcute; dovada prejudiciului/nemulţumirii (exemplu - majorarea dobânzii).
Concilierea directă cu banca
Prima opţiune pe care o are un client este cea a concilierii directe cu banca. Teoretic, această cale este cea mai indicată pentru că presupune mai puţin timp şi nu implică costurile pe care le-ar presupune un proces. În cazul în care concilierea directă eşuează, este indicat - potrivit avocaţilor specializaţi - să faceţi o notificare oficială către bancă prin care să respingeţi aspectele pe care le consideraţi ilegale. Important: notificarea trebuie trimisă cu confirmare de primire pentru ca ulterior - în cazul în care banca vă respinge în continuare pretenţiile - să poată fi folosită în cadrul unui proces.
Soluţii intermediare înainte de proces
Până a ajunge însă la acesta, mai aveţi opţiunea unor soluţii intermediare. Concret, este vorba de câteva sesizări care v-ar putea ajuta, inclusiv în cazul unui proces. Acestea sunt:
• plângere la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor(ANPC);
•plângere la Banca Naţională a României(BNR).
De menţionat faptul că orice răspuns favorabil primit de la ANPC sau de la BN