Una dintre marile realizări ale CNADNR este centura Sibiului: şapte ani de şantier şi costuri suplimentare de 11 milioane de euro / Foto: Dan Tomozei Un document intrat în posesia Jurnalului Naţional, semnat de mai toţi directorii Companiei Naţionale de Drumuri (CNADNR), nu este decât un alt exemplu sumbru al nesimţirii cu care au fost cheltuiţi banii publici. În 2007, compania se angaja să demareze mai multe proiecte de infrastructură. 4,5 miliarde de euro erau alocaţi României prin Programul Operaţional Sectorial de Transport (POS – T)! Trei ani mai târziu, CNADNR nu s-a ales decât cu facturi de peste 51 de milioane de euro, facturi pentru greşeli făcute pe fondurile de preaderare. Banii trebuie returnaţi constructorilor cu care compania s-a făcut că lucrează pe fonduri ISPA.
Tot în 2007, CNADNR punea pe masă proiectele la care se lucrase deja în ultimii doi ani, proiecte care ar fi beneficiat şi ele de o parte din suma de 4,5 miliarde de euro ai UE. În cele din urmă, Ministerul Transporturilor trebuia să vină cu 1 miliard de euro, pentru ca măcar o parte din proiectele ce ar putea fi finanţate prin POS – T să devină realitate. Deşi în ultimii trei ani Ministerul Transporturilor nu a făcut decât să se plângă de lipsa banilor, trebuie menţionat că numai bugetul CNADNR pentru anii 2006-2010 a fost de 9 miliarde de euro! Din 9 miliarde de euro nu s-a găsit acel un miliard necesar proiectelor finanţate prin POS – T. Din 2007 şi până în acest an ar fi trebuit să fie gata, printre altele, următoarele lucrări: varianta ocolitoare la standard de Autostradă Deva – Orăştie (proiect discutat din 2006), Autostrada Si-
biu – Piteşti; Focşani – Sabaoani (documentaţie preliminară pregătită din 2006), Autostrada Nădlac – Arad; Orăştie – Sibiu şi Lugoj – Deva (variante preliminare aprobate în MT în 2006), reabilitarea DN 6, Alexandria-Craiova şi construcţia var