Companiile care isi cauta pe pietele din strainatate cresterea intr-o perioada de recesiune privesc cu interes evolutia monedei nationale in 2011.
“In anul 1996, cand am fost neatenti la curs, am invatat ca in momentul in care nu-l urmaresti cu atentie, ajungi sa lucrezi degeaba. Te poti gasi in situatia in care sa fie necesar sa pui bani din buzunar pentru continuarea afacerii. Incepand cu 1996, avem in companie o persoana care se ocupa strict de plati, cumparari de valuta si incasari. Aceasta are si sarcina sa transmita zilnic informatiile persoanelor de decizie din companie. Pot spune ca, in timp, am reusit sa optimizam cumpararea si vanzarea de valuta, existand si momente in care am castigat bani din instabilitatea euro”, spune Marcel Barbut (foto), proprietarul producatorului de mortare uscate Adeplast Oradea, cu afaceri anuale de 29,1 milioane de euro.
Compania a livrat in februarie 2010 primul transport de marfa de materiale de constructii in Slovacia, dupa ce in 2009 a patruns pe pietele din Moldova, Ungaria si Italia.
Adeplast a comercializat in 2009 produse in valoare de 400.000 de euro pe piata maghiara, iar in primele patru luni din 2010 a trimis 100 de tone si in Moldova.
“Exportatorii sunt interesati in primul rand de stabilitatea monedei nationale, nu au nevoie de socuri. Variatii de 4,2 pana la 3,1, care se intamplau in urma cu 3-4 ani, acum ar reprezenta ceva imposibil, de nesuportat. Mediul valutar ar nevoie de stabilitate”, afirma Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR).
La sfarsitul anului trecut, Ionescu sustinea ca evolutia monedei nationale este supusa unor presiuni “enorme” din partea unor speculatori atat din Romania, cat si din afara tarii, care doresc o evolutie nefavorabila a leului.
Presedintele ANEIR adauga ca perioada de recesiune