Angajaţii români au fost cu aproape 20% mai rentabili în 2010, faţă de 2008. Mai mult, românii au fost în 2010 printre cei mai profitabili angajaţi din Europa, devansându-i pe vest-europeni.
Rentabilitatea românilor se traduce printr-o rată a concedierilor aflată pe un trend ascendent abrupt, prin costuri reduse cu forţa de muncă şi printr-o rată a absenteismului în creştere, potrivit celui mai recent raport al PwC Saratoga.
Studiul PwC Saratoga România 2010 prezintă date comprehensive despre indicatorii de performanţă ai capitalului uman în context financiar, pentru mai multe sectoare economice. Raportul se bazează pe datele colectate de la 58 de companii participante din patru ramuri economice (telecomunicaţii şi tehnologie, produse industriale, industria bunurilor de larg consum şi servicii financiare).
Rentabilitatea capitalului uman a crescut cu 19% în România în ultimii doi ani, potrivit studiului PwC Saratoga România 2010. Acest indicator analizează rentabilitatea capitalului uman, măsurată ca profitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetară (fie ea euro, dolar american sau leu) plătită de angajator sub formă de remunerare.
"Cu o rentabilitate medie a capitalului uman de 1,53, România se situează la acelaşi nivel cu Statele Unite din acest punct de vedere şi cu 30% mai sus decât statele din vestul Europei. Totuşi acest lucru nu trebuie înţeles drept dovada unui nivel mai ridicat de productivitate în România, fiind mai degrabă rezultatul costurilor salariale mai reduse", a explicat Peter de Ruiter, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică al PwC România.
Ponderea costurilor cu forţa de muncă în costurile totale ale companiilor a scăzut de la 12,2% înainte de criză, la 9,3% în 2010. La nivelurile actuale, costurile forţei de muncă din România sunt cu peste jumătate mai mici decât cele suport