La fiecare leu investit de o companie într-un angajat, acesta întoarce, în medie, un profit de 1,53 lei. Rentabilitatea capitalului uman în România a depăşit-o cu 30% pe cea din statele vest-europene. Experţii spun, însă, că asta nu reflectă un nivel mai ridicat al productivităţii.
Românii sunt printre cei mai rentabili angajaţi din Europa, potrivit unui studiu al PricewaterhouseCoopers (PwC), ceea ce face ca România - cel puţin din punctul de vedere al pieţei muncii - să fie tot mai atractivă pentru investitorii străini. Cercetarea PwC arată, în esenţă, că rentabilitatea capitalului uman a crescut în România cu 19% în ultimii doi ani. Acest indicator reflectă profitul brut generat de fiecare angajat, pentru fiecare unitate monetară (euro, dolar sau leu) plătită de angajator ca remuneraţie. Astfel, fiecare salariat român aduce companiei, în medie, 5.900 de euro pe an, faţă de 5.200 de euro cât reprezintă profitul mediu anual adus de un salariat european. Citiţi şi: Criza a schimbat topurile pe piaţa muncii: angajaţii au învăţat ce înseamnă insecuritatea jobului Cu 25% mai multe oferte pe piaţa muncii
Diferenţele faţă de perioada pre-recesiune sunt semnificative, în condiţiile în care, în 2008, un angajat român aducea companiei, în medie, 3.000 de euro pe an. În paralel, ponderea costului cu forţa de muncă în costurile totale ale unei firme a scăzut de la aproape 13% în 2008, la 9% în 2009. În Europa, acest indicator se plasează la peste 22%.
Puţine demisii, multe concedieri
Criza economică a dus la o stagnare a pieţei muncii, fapt evidenţiat de scăderea ratei demisiilor de la peste 18% în 2008, la numai 8% anul trecut. Companiile au căutat - în cel mai bun caz - să menţină numărul de angajaţi la nivelul dinaintea crizei. Astfel, rata angajărilor a scăzut, în 2009, cu 75% faţă de 2008. În schimb, rata concedierilor a crescut de şapte or