Şi vânzătorii şi clienţii au ajuns la limita suportabilităţii costurilor, în urma scumpirii alimentelor de bază în toată lumea. Cine va ceda de data asta?
La orice majorare a preţurilor materiei prime, patronatele anunţă la unison scumpiri ale alimentelor. Până în prezent, nici un producător nu a declanşat un război al preţurilor pentru a obţine profit din mărirea volumului de vânzări.
Preţurile la alimente au urcat în ultima perioadă de timp, iar tendinţa de creştere se va menţine şi pentru perioada următoare a anului, după cum au anunţat oficialii patronatelor din industria alimentară. De ani de zile, producătorii anunţă periodic creşteri de preţuri, care de cele mai multe ori se văd şi la preţul afişat la raft, invocând în principal majorarea preţurilor la materia primă sau preţul crescător al carburanţilor. Până în prezent, nu am asistat încă la declanşarea unui „război al preţurilor", astfel încât să existe un producător în industria alimentară care să menţină actualele preţuri sau chiar să le reducă şi să-şi crească astfel profitul din creşterea volumului de vânzări. Toate acestea, deşi au avut cumva un model anul trecut. Prestigioasa companie suedeză Ikea, prezentă pe piaţa românească, nu a crescut preţurile la produse, deşi TVA a crescut, iar decizia a fost anunţată chiar prin intermediul unei campanii publicitare.
Stocuri la producător
Într-o economie de piaţă funcţională, un astfel de fenomen ar putea avea efect: încerci cu un anumit efort să nu creşti preţurile, dar să măreşti volumul de vânzări. Reprezentanţii patronatelor susţin însă că nu este posibil un război al preţurilor pe piaţa românească, deşi preţurile au ajuns la limita suportabilităţii pentru populaţie. Mai trebuie însă menţionat un aspect, cel legat de vulnerabilitatea la creşterea preţurilor alimentelor. Potrivit unui studiu al băncii japoneze Nomura, Români