O cutiuţă cu tămâie pentru parfumarea locuinţei. Două lanţuri de magazine franţuzeşti, ambele de elită, care se ocupă cu decorarea şi ambianţa locuinţei.
Primul este “Nature et Decouvertes”, al doilea, “Casa”. În primul, cutiuţa cu tămâie este de trei ori mai scumpă decât în al doilea. Pentru că în magazinele “Nature et Decouvertes”, clienţii se înghesuie să trăiască un moment plăcut la standurile care miros a “natură după ploaie” sau a “siestă sub un smochin”. Unde se aude susur de izvor şi ciripit de păsărele. Unde sunt serviţi, gratuit, cu ceaiuri exotice parfumate, care aburesc din ceşti de porţelan fin. Toate simţurile sunt exaltate ca în
paradis. Şi pentru asta, clientul nu crâcneşte la preţ. “Nature et Decouvertes” este una dintre primele firme europene care a importat din Statele Unite conceptul de marketing senzorial.
Finanţate de marile grupuri de distribuţie, în anii 1950 au apărut peste Ocean “institutele de cercetare a motivaţiilor”. Misiunea lor: studiul comportamentului omului de pe stradă pentru a-l incita, fără ştirea sa, să cumpere cutare sau cutare produs; să “golească” subconştientul; să definească diferitele personalităţi (anxioşii, pasivii, ostilii etc) şi să le găsească părţile vulnerabile. După care venea momentul identificării “cârligului” psihologic care trebuia muşcat.
Potrivit revistei “Sales Magazine”, citată de Vance Packard în celebra sa lucrare, apărută într-o primă ediţie în 1957, “The Hidden Persuaders”, “în 1952 , companii ca Goodyear sau General Motors au cheltuit 12 milioane de dolari pentru finanţarea unor astfel de cercetări”. O sumă imensă la acea vreme. Experţii de marketing au înţeles repede potenţialul uriaş pe care îl are exploatarea simţurilor pentru sporirea vânzărilor. Pe aceasta se bazează marketingul senzorial. Astăzi, principiul începe să se sistematizeze, într-o abordare globală care ierarhiz